Hij komt, hij komt
november 2019
En zo kwam zaterdag 16 november Sinterklaas met de stoomtrein en een nieuw paard genaamd Ozosnel naar Nederland. Wellicht heb je samen met de kinderen naar de intocht op televisie gekeken of daadwerkelijk naar de aankomst waar dan ook geweest. Een leuke en gezellige, maar ook drukke tijd. Voor veel kinderen ook een spannende en stressvolleperiode. Sommige kinderen worden nog hyperder in deze periode. Er spelen allerlei emoties een rol. Je zult het vast herkennen.
Als je kind aangeeft bijvoorbeeld dat hij/zij het spannend vindt om Sinterklaas te ontmoeten of bang is voor Piet, zijn we als volwassenen vaak geneigd om te zeggen dat er niets aan de hand is en dat het allemaal wel meevalt. We mopperen geregeld op ons kind en manen het tot rust. Kinderen raken van ons in de war. Hij voelt namelijk wel deze spanning, de angst of de drukte in zijn lijf. Het kind kan denken 'klopt het dan niet wat ik voel'. Het gevoel is er wel degelijk. En als volwassenen willen we kinderen juist leren te vertrouwen op hun gevoel.
Wat je kunt doen is benoemen wat je ziet: "Je vindt het wel spannend he?" Je geeft erkenning voor wat je ziet bij het kind. Misschien begrijp je het als volwassenen niet (Sinterklaas is toch helemaal niet eng) maar je ziet wel wat het met je kind doet. Door te benoemen wat je ziet voelt je kind kind zich serieus genomen.
Help je kind in deze periode zodat het beter weet wat het te wachten staat en weet wat er precies gaat gebeuren. Zet een (aftel)kalender in waarop je bijvoorbeeld samen visueel maakt wanneer Sinterklaas op school komt of op het werk van papa/mama, maar ook wanneer de verjaardag van Sinterklaas is of wanneer jullie pakjesavond houden. Dit zorgt voor voorspelbaarheid maar geeft het kind ook controle. Geef bijvoorbeeld ook aan wanneer het kind de schoen mag zetten.
Kinderen weten ook heel veel over hun gevoelens en emoties wat wij als volwassenen vaak niet weten. Ze weten (soms onbewust nog) heel goed dingen over zichzelf die ze niet altijd vertellen aan ons. We merken dat dan vaak aan gedrag maar weten vaak niet goed waar het door komt.
Weerkaartjes met verschillende weertypes (bijvoorbeeld zon voor blij, regen voor verdriet, onweer voor boos, sneeuw/ijs voor bang, wind voor drukte, mist voor een vol hoofd) zijn een fijne manier om inzetten om je kind aan te laten geven hoe zijn dag is geweest maar ook hoe het zich op een bepaalt moment voelt. Bespreek zelf ook jouw weerbericht van de dag. Sluit samen bijvoorbeeld de dag af met de weerkaartjes of zet ze in na het avondeten. Spelenderwijs leren kinderen zo emoties herkennen, benoemen en accepteren. Emoties mogen er zijn en ook jij als ouder hebt emoties. Dit is een eerste begin.
Hoe fijn om te ontdekken hoe je kind zich voelt en wat het kan doen met die gevoelens. Er over praten of er over tekenen helpt vaak al heel veel.
Wil je meer weten over kinderen en emoties? Op dinsdagavond 9 december start er weer een drie-delige workshop voor ouders in mijn praktijk. Lees er meer over op mijn website.Wil je de weerkaartjes thuis inzetten? Stuur gerust een mailtje dan stuur ik ze naar je toe.